Porsche 911 Carrera 3.0 “rally”

Specificaties

Prijs
Kilometerstand190.000 km
Bouwjaar1977
Aantal geproduceerd
StatusVerkocht
Motor6 cilinder
Vermogen230 pk
Motornummer
Motor inhoud3200 cc
TransmissieHandgeschakeld G50
ChassisCoupé
Kleur exterieurGrijs
Kleur interieurZwart
Wielen15 inch lichtmetaal Fuchs
Chassisnummer

Porsche 911 3.0 Carrera RS replica, rally-geprepareerd 1977

Noem de naam ‘Carrera RS’ en Porsche-liefhebbers worden heel onrustig. De pure, extreem sportieve ‘Rennsport’-versies van de 911 hebben een geweldige sportieve geschiedenis en zijn zodoende bijzonder geliefd. Voor originele RS’en willen verzamelaars op veilingen enorme sommen geld betalen, of het nou gaat om een Carrera RS 2.7 uit 1972, een 964 Carrera RS 3.8 uit 1993 of een recente 991 GT2 RS. Het zijn allemaal collector’s items, auto’s die je het gevoel geven dat de openbare weg een circuit is – en het circuit een strijd om de koppositie. Stuk voor stuk zijn de RS’en gebouwd in een kleine oplage. Wat de mythische proporties van deze auto’s alleen maar extra vergroot.

Na de legendarische Carrera RS 2.7, verscheen in 1974 het eerste evolutiemodel: de op het G-model gebaseerde 911 Carrera RS 3.0. Voorzien van een motor met een tot drie liter opgeboorde cilinderinhoud en een hogere compressieverhouding, tilde deze versie de verbluffende prestaties van de oer-RS naar een nog hoger niveau. De 230 pk sterke boxer was in staat om de Carrera RS 3.0 in slechts 5,2 seconden naar 100 km/h te katapulteren, de topsnelheid van het niet meer dan 1060 kilo wegende kanon lag op 240 km/h. Bijna 50 jaar geleden waren dat sensationele cijfers, waarvoor zelfs de duurste exoten met het dubbele aantal cilinders (uit Italië) eerbiedwaardig het hoofd moesten buigen. Er werden slechts 109 exemplaren van de Carrera RS 3.0 gebouwd. Daarmee behoort deze versie tot de meest zeldzame 911’s aller tijden.

Maar wat doe je als het origineel niet voor je is weggelegd? Als een 911-liefhebber het besluit neemt om op basis van een ‘standaard’ Carrera een RS-replica te bouwen, begrijpt iedereen dat. Dan is dat de enige manier om een langgekoesterde droom gestalte te geven. Een enkele liefhebber gaat echter verder dan dat. Die neemt een Carrera 3.0 als basis, en bouwt geheel naar eigen inzichten een auto die is geïnspireerd op de Carrera RS 3.0. Een unieke auto, die de naam ‘replica’ eigenlijk niet mag worden opgeplakt. Een voorbeeld van zo’n unieke Porsche 911 is nu te zien in onze showroom.

Wat meteen opvalt, is de wijze waarop de wielkuipen worden gevuld. De donkergrijs (Slate Grey) gespoten Porsche 911 staat weliswaar op 15-inch Fuchs-wielen, maar die hebben veel meer bewegingsvrijheid dan de wielen van het ‘standaard’ model. Deze 911 is dan ook geprepareerd voor rallygebruik, en dan kan een wat grotere rijhoogte nooit kwaad. Het setje schijnwerpers op de neus evenmin. De beschermplaat van geperforeerd aluminium onder de voorbumper voorkomt dat de oliekoeler in de neus en de voorwielophanging onzacht in aanraking kan komen met de onverharde ondergrond. Ook onder de motor is een degelijke bepantsering gemonteerd. Deze auto is niet gebouwd om halvewege een rallyproef uit te vallen, maar om de rally te finishen – bij voorkeur hoog in het eindklassement! Want onder het donkergrijze plaatwerk schuilt techniek die van deze Porsche een bloedserieus rallykanon maken. De oorspronkelijke motor is vervangen door een latere variant van Porsches beroemde luchtgekoelde zescilinder boxer, met een inhoud van 3,2 liter. Standaard levert deze motor een vermogen van 231 pk. Hij is gekoppeld aan een G50-versnellingsbak, nog zo’n legendarisch en geliefd stukje techniek uit de keuken van Porsche. Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat er geen moment vermogen verloren gaat, ook al moeten de achterwielen hun tractie zien te vinden in een gladde, onverharde ondergrond.

Niet alleen de betrouwbaarheid van de techniek stond tijdens de bouw van deze 911 boven aan de wensenlijst, ook over de veiligheid van de piloot en navigator is goed nagedacht. Het remsysteem van de auto werd opgewaardeerd met schijfremmen van de 930 Turbo en de ophanging met Bilstein-schokdempers. Voor een optimale werkhouding achter het stuur, is een verstelbare race-pedalenbox toegepast. Uiteraard werd een stevige rolkooi in de auto gebouwd, kuipstoelen van Recaro met vierpuntsgordels van Sabelt houden de inzittenden stevig op hun plaats. Vanzelfsprekend is er een brandblusser aan boord, terwijl een verwarmde voorruit garant staat voor vrij zicht onder alle weersomstandigheden. Met de Brantz International 2 ‘S’ Pro tripmeter zijn fouten in de tijdmetingen uitgesloten.

Deze Porsche moet niet alleen gezien worden, maar ook gehoord! Het op maat gemaakte RVS uitlaatsysteem klinkt fantastisch. Deze auto kan direct worden ingezet voor rally’s en endurance-wedstrijden. Bij de auto wordt een FEHAC/FIVA Identity Car geleverd, zodat de auto zowel op nationaal als op internationaal niveau kan worden ingeschreven – en zijn eer kan betonen aan de originele Porsche 911 Carrera RS 3.0.

Ik ben geïnteresseerd, neem svp contact met mij op.

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.

U bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief.

Te veel inschrijvingen voor dit e-mailadres.