Specificaties
Prijs | Op aanvraag |
Tellerstand | 13174 mijl |
Bouwjaar | 06 1962 |
Aantal geproduceerd | ± 1000 |
Status | Beschikbaar |
Motor | 4 cilinder |
Vermogen | 110 pk |
Motor inhoud | 1500 cc |
Transmissie | Handgeschakeld |
Opmerkingen | – |
Chassis | coupé |
Kleur exterieur | Groen metallic |
Kleur interieur | Zwart |
Wielen | 15 inch spaakwielen |
Chassisnummer | – |
Lotus Elite S2
Nooit eerder en ook nooit meer zal er een auto zijn die zo baanbrekend was als de Lotus Elite. Letterlijk ontworpen door een team van slechts 4 man, met een onschatbare inbreng van Frank Costin voor de aerodynamica, in 6 maanden tijd in een pub in Londen. Ze hadden een blanco vel papier om hun perfecte GT te ontwerpen zonder gebonden te zijn aan regels van het bestuur, leveranciers of “we hebben het altijd zo gedaan”. Zij waren de eerste die een glasfiber monocoque creëerden die licht, stijf, gestroomlijnd, aerodynamisch stabiel en aantrekkelijk om te zien was. Colin Chapman ontwierp een wielophanging gelijk aan de allernieuwste Grand Prix Lotus (van eind jaren ’50) met een zachte vering en stijve schokdempers. Precies het omgekeerde van de andere traditionele sportwagens zoals MG en Morgan. Het resultaat was een uitzonderlijk goede en vergevingsgezinde wegligging, die ideaal was voor de vaak hobbelige circuits in de jaren ’50 en ’60 en heel comfortabel rijdt op de huidige (binnen)wegen. De Elite liep seconden per ronde uit op de concurrentie, op de Nürburgring meer dan 30 seconden per ronde, waarbij Ferrari’s en Jaguars zelfs in de weg zaten op de langzame stukken. Zijn lichtgewicht high performance Coventry Climax motor leverde tussen de 75 en 110 pk in de tijd dat de VW Kever slechts 30 pk uit dezelfde cilinderinhoud haalde. Dus was een wereldsucces gegarandeerd? Helaas niet, omdat de Elite heel erg prijzig was, een Porsche 356 was goedkoper, en Lotus de middelen niet had om de Elite verder te verfijnen en een dealer netwerk op te bouwen. Uiteindelijk zijn er circa 1000 stuks van gebouwd waarvan er vandaag nog zo’n 500 rijdend zijn.
Deze Elite werd aangekocht door de Nederlandse eigenaar in 1982 en die verzamelde in de daarop volgende jaren alle speciale onderdelen zoals de zeldzame ZF-versnellingsbak, Girling AR en NR schijfremmen, veren, dempers, een grotere aluminium benzinetank van 45 liter, een compleet in- en exterieur, gereedschap tas, Borrani spaakwielen en spinners, speciale roestvrij stalen uitlaat en een heel speciale 1.500 cc motor volgens competitie specificatie gebouwd door Climax Engine Services. Deze motor is ook bijgeschreven in het zwarte boekje van Coventry Climax waar je ook de geschiedenis van alle Grand prix motoren terug kunt vinden. Deze 1500 cc motor is in wezen een “gewone” 1200 cc Elite motor met een nieuwe krukas met een langere slag en zuigers met een kom om de compressie verhouding op de 1 : 10 te houden. Hij levert 110 pk bij 6.500 omw/min met Weber 40 DCOE carburateurs met een sproeierbezetting aangepast aan de grotere cilinderinhoud. Het vermogen is hetzelfde als een 1.200 cc motor die voor races was geprepareerd ,maar met meer trekkracht waardoor hij serieus snel en makkelijk rijdt. De starter en alternator zijn vervangen door moderne en kwalitatief betere moderne exemplaren. De originele starter en dynamo worden bijgeleverd. De motor is nog in 2016 opgefrist door Climax Engine Services in 2016 waarbij niets bijzonders werd geconstateerd.
Behalve door zijn matching numbers motor is deze Elite is bijzonder doordat de carrosserie nimmer schade heeft gehad. De body werd tot de gel coat van alle verf ontdaan en geserviced door Christian Devillers van APAL. Hij maakte de NACA duct in de motorkap, het dashboard voor een links gestuurde auto, de Elite was ontworpen voor de Engelse en Amerikaans markt, en de verzonken vuldop voor de benzinetank. In 1990 werd de Elite gespoten in British Racing Green Metallic en Polaris Grijs voor het dak wat alle Special Equipment hadden. Het spuitwerk is nog perfect. De restauratie was klaar in 1992 en de auto is nog als nieuw met minder dan 20.000 km op de teller.
Wat deze Elite nog specialer maakt, is dat hij in 1998 op The Car of The Century in Amsterdam heeft gestaan en vermeld wordt in het boek The 100 Candidate. Dit boek gaat met de auto mee evenals het dossier vanaf 1982, het werkplaatshandboek en een uitbreiding daarvan door Kees Houtzager waarin deze Elite ook staat. Je zult nergens in de wereld een Lotus Elite als deze vinden.
Ik ben geĂŻnteresseerd, neem svp contact met mij op.
Wilt u ons bezoeken
Neem contact met ons op voor
het maken van een afspraak.
Wij kunnen op deze manier
voldoende tijd vrijmaken om u
persoonlijk te begeleiden.
Nout Classic Cars B.V.
Watertoren 14
3247 CL DIRKSLAND
T: +31 (0)6 54 65 68 99
E: info@noutclassiccars.nl
W: www.noutclassiccars.nl